Lazer uygulamaları, 60'lı yıllardan beri tıp alanında kullanılmaktadır. Yakın zamana kadar diş hekimliği alanında sadece diş beyazlatma ve yumuşak doku operasyonlarında kullanılan lazer enerjisi, günümüzde daha geniş alanlarda kullanılır hale getirilmiştir.

Atomize su spreylerinin, lazer enerjisi ile birleşmesi sonucunda elde edilen hidrokinetik enerji prensibi ile çalışan yeni diş lazeri ile hem sert doku (diş minesi-insan vücudundaki en sert yapı), hem de yumuşak doku (damak) işlemleri rahatlıkla yapılabilmektedir. Bu uygulamalardan bazıları;

Diş çürüklerinin temizlenmesi, kanal tedavileri, diş dolguları, çene kemiğinde ve dişetinde her çeşit cerrahi işlemler, dişetinin şekillendirilmesi, estetik diş tedavileri, hassas dişlerin hassasiyetinin giderilmesi, koyu renkli diş etlerinin renginin açılması, uçuk ve aft tedavileridir.

Bunun yanı sıra implant tedavisi uygulamalarında lazer teknolojisi ile cerrahi işlem aşamaları basitleşmekte ve tedavi genelinde zaman kazanılmaktadır. Sert dokuda, titreşim yapmaması, küçük müdahalelerde anesteziye gerek duyulmaması sebebiyle lazer uygulamaları, diş hekimi korkusu olan her yaş grubu hasta için tercih edilebilir. Yine yumuşak dokuda, kanamasız operasyonlar yapılabilmesi ve iyileşmenin çok hızlı olması büyük avantajlarındandır. Özellikle çocuk hastaların tedavisinde önemli kolaylıklar sağlar.

LAZER’İN AVANTAJLARI

Klasik yöntemlerle hiçbir önlemi ve tedavisi bulunmayan aftlar ve uçuklar lazer ile kolaylıkla iyileştirilebilmektedir. Aynı şekilde ağız içinde oluşan fibromalar (dokulardaki zararsız patolojik büyümeler) lazer ile anestezi yapılmadan tek seansta ortadan kaldırılabilir. Tedaviden sonra hasta hiçbir rahatsızlık duymamakta ve iyileşme çok kısa sürede sağlanmaktadır.

Lazer ile yapılan cerrahi işlemlerde, işlem sırasında hemen hemen hiç kanama olmamaktadır. Her cerrahi işlem sonrasında ortaya çıkabilecek şişme, komplikasyon ve rahatsızlık ihtimalleri ortadan kalkmakta ve daha hızlı iyileşme sağlanabilmektedir. Böylece hasta tedavi sonrasında normal günlük sosyal hayatını kolaylıkla sürdürebilmekte, konuşma, yemek yeme zorlukları gibi olumsuzluklardan etkilenmemektedir.

Dişetlerinde genetik olarak hiperpigmentasyon (aşırı derecede mor renklenme-sigara lekeleri) bulunan hastalarda 3 veya 4 seans boyunca lazer ile peeling yapılarak, bu sorun tamamen ortadan kaldırılabilmektedir. Klasik cerrahi tedavilere göre son derece ağrısız kısa sürede daha başarılı bir şekilde yapılabilmektedir.

Estetik diş hekimliği uygulamalarından porselen lamineler ve empress kuronlar yapıştırılmadan önce diş yüzeyine lazerle anestezisiz olarak aşındırma yapılabilmekte ve bu işlem; kronların düşme riskini tamamen ortadan kaldırmaktadır.

Lazer kullanılan bölgelerde % 100 dezenfeksiyon ve sterilizasyon sağlandığı için tekrar enfeksiyon oluşması ve çürük başlaması riskleri ortadan kalkmaktadır.

Çene kemiğinde meydana gelen kistlerin tedavisinde (rezeksiyon ameliyatlarında) lazer kullanılmaktadır. Lazer kullanılarak yapılan bu ameliyatlar son derece atravmatik olmakta ameliyat sonrası hasta şikayetleri en aza inmektedir. Ayrıca aynı bölgede tekrar kist lezyon oluşumu en aza inmektedir.

Periodontal (dişeti kaynaklı ) iltihapların tedavisinde de lazer, destekleyici tedavi olarak kullanılmakta, lazer enerjisinin ortamda yarattığı sterilizasyon sayesinde tedavi başarısı artmaktadır.

Endodonti yanı kanal tedavilerinde de kök kanallarının steril hale getirilmesinde lazer enerjisi başarıyı artırmaktadır.

Kalp, diyabet gibi enfeksiyon riski olan hastalarda diş çekimi sonrası çekim boşluğunun lazer enerjisi ile steril hale getirilmesi yada yapılacak tedavilerde lazer kullanılması hastalarda tedavi nedeniyle oluşabilecek enfeksiyon tehlikesi ortadan kaldırılmaktadır. Hamilelerde de lazer kullanımı pek riski ortadan kaldırmaktadır.

Elbette ki lazer tek basına diş hekimliği tedavilerinin hepsini yapmaya yetebilecek kadar gelişmemiştir ancak lazer kullanılabilen her yerde tedavi başarısı artmakta, işlem sırasında ağrı en aza indirilip kanama ortadan kaldırılarak tedavi sonrası hastada oluşabilecek rahatsızlıklar en aza indirilmektedir.