Diş implantları, eksik olan bir veya birkaç dişin işlev ve estetiğini tekrar sağlamak için, çene kemikleri içinde açılan yuvaya yerleştirilen, genellikle titanyum esaslı vida veya kök şeklindeki yapılardır. Titanyum diş implantı ile canlı kemik dokusu arasındaki birlikteliğe osseointegrasyon adı verilir.

İmplant tedavisi, rahat, sağlam ve güvenilir bir uygulamadır. İmplant üzerine yapılan protezler, gerçek dişlerin yerini alırken doğal bir yapı oluştururlar. Eksik dişler tamamlanırken, sağlıklı dişlere dokunulmamış olur. Tüm protezlere oranla çok daha uzun ömürlüdürler. Hissettirdiği güven sayesinde diş eksikliğinin olumsuz psikolojik etkilerini de ortadan kaldıracaktır.

Güvenli bir implant ortaya çıkarmak için yapılan çalışmalar 1800'lü yılların başından beri sürmektedir. Günümüzde piyasa da mükemmele çok yakın, 35-40 yıllık klinik takipleri bulunan implantlar vardır. Bu konuda daha ayrıntılı bilgiyi aşağıda bulabileceksiniz.

İmplant vidaları belirli kalınlığı ve genişliği olan yapılardır. Bu nedenle implant konulması öngörülen bölgede, çene kemiğinin, bu implant vidasını kabul edecek yükseklik ve genişliğe sahip olması gerekmektedir. Mevcut kemiğin kalitesi implantın başarısını etkileyen faktörlerden biridir. Ayrıca tedaviden önce ve implant ağızda kaldığı sürece dişetlerinin tamamen sağlıklı olması gerekmektedir. Hastanın genel sağlık durumu iyi olduğu sürece implant uygulamasını engelleyecek bir üst yaş sınırı yoktur. Genel sağlık durumu iyi olan herkese implant uygulanabilir. Ancak kemik gelişimi tamamlanmamış çok genç hastalara uygulanması tercih edilmeyebilir.

İmplantlar organizma için herhangi bir yan etkisi olmayan maddelerden yapılmış ve yıllardır yoğun araştırmalara tabi tutulmuştur. Bu maddeler hiç bir zaman canlı bir organizmanın parçası olmayan maddelerdir. Vücudun bunlara karşı antigen üretip kalp ve böbrek transplantlarında olduğu gibi reddetmesi mümkün değildir.

DENTAL IMPLANT UYGULAMA AŞAMALARI

Muayene ve tedavi planlaması

Dental implant her bireye özgü planlanır. Öncelikle ağızda kalan dişler, yumuşak dokular, çene kemikleri muayene edilir. Çene kemiğinin röntgeni (panoramik, tomografi) çekilir ve varolan kemik miktarı belirlenir. Bireyin genel sağlık durumu da değerlendirilerek implant uygulaması planlanır.

Dental Implantın yerleştirilmesi:

Tüm implantlar lokal anestezi altında yerleştirilir, operasyon tamamlandıktan sonra tek başınıza evinize dönebilirsiniz. Bu işlem esnasında ağrı duyulmaz. İşlem sonrasında, ağrı kesici ve buz tatbik edilir. İşlem sonrasında da ağrı duyulmaz, ancak 2-3 gün boyunca hafif şişlik görülebilir. İşlem, yerleştirilen implantın tipine ve sayısına göre 30-90 dakika kadar sürer çoğu zaman bir diş çekiminden daha zor değildir.

Implant yerleştirilecek kemiğin durumuna göre yerleşim tek veya iki aşamalı olarak yapılabilir. Tek aşamalı uygulamada implantın üzerine ağız içinde kalacak bir iyileşme parçası bağlanır ve yumuşak doku bunun etrafına dikilir. İki aşamalı uygulamada implantın üzerine herhangi bir parça bağlanmaz doku implantın üzerini tamamen kapatacak şekilde dikilir. Bu vakalarda iyileşme dönemi sonrasında lokal anestezi altında implantın üzerindeki dokular kaldırılır ve protez hazırlıklarına başlanır.

Bekleme Süresi- Protez hazırlıkları:

Dental implant çene kemiği içerisine yerleştirildikten sonra kemiğin durumuna bağlı olarak 2-6 aylık bir bekleme süresi vardır. Bu süre içinde kemik dokusu ve implant arasında bir bağlantı (osseointegrasyon) oluşur. Daimi protezler bu bekleme süresi sonunda hazırlanır. Protez hazırlığı yaklaşık 2-4 hafta içerisinde tamamlanır.

İmplant'ların kemik ile tam birleşmesini (Osseointegration) sağlamak amacıyla ilk 2-3 ay boyunca implant üstüne gelen yüklerin en aza indirgenmesi gerekir. Doktorunuz bu iyileşme süresinde size uygun geçici bir protez yaparak sizi dişsiz bırakmayacaktır. Daha sonra kalıcı dişler implantlarınızın üzerine monte edilerek tedavi sonlandırılacaktır.

İmplantlar üzerine yapılacak protezler vak'anın özelliğine göre değişik tiplerde olabilirler. Bunlar, kolayca temizlenmesi amacı ile hasta tarafından çıkartılabilecek şekilde olabileceği gibi dişhekimi tarafından çıkartılabilecek şekilde de planlanabilir. Her iki planlamanın da avantaj ve dezavantajları vardır ve sizin için uygun olan tasarımı hekiminiz tedaviniz başlamadan önce size anlatacaktır.

Implant tedavisi, doğru seçilen vak'alarda ve usulüne uygun yapıldığı taktirde, hastaların yaşam kalitesini arttıran ve yüz güldüren bir tedavi yöntemidir. Implant yerleştirme işleminin karmaşıklığı hastanın ağız içi durumu ve ihtiyaçlarına bağlı olarak değişir. 350 hastaya implant yerleştirildikten sonra yapılan bir ankette, hastaların yaptıkları yatırımdan memnun kaldıkları ve gerekirse tekrar memnuniyetle yapacakları sonucu ortaya çıkmıştır.

Bu kadar başarılı bir tedavi yönteminden tüm dünya da olduğu gibi ülkemizdeki hastaların da yararlanması gerektiğine inandığımız için, implant tedavisi hakkında bilgi edinmek amacıyla yaptığınız başvurulardan herhangi bir ücret talep edilmeyecektir. Bu muayene sırasında tedaviye uygun bir hasta olup olmadığınızın ortaya çıkması için implantları yerleştirecek, üzerinin protezini yapacak ve daha sonraki periyodik dişeti bakımını üstlenecek uzman hekimlerin sizi muayene etmesi en doğru yöntemdir. Bu muayene sırasında sizden genel sağlık durumunuz hakkında bilgi alınacak ve gerekli görülürse birtakım tahlilleri yaptırmanız istenebilecektir. Bu aşamada ayrıca çeşitli röntgen incelemeleri ve ağzınızın modellerinin elde edilmesi gerekebilecektir.

AVANTAJLARI

• Kaybedilmiş dişlerin yanındaki dişlerin kesilmesine gerek duyulmaz.
  • Hareketli protez kullanımı zorunluluğu ortadan kalkar.
  • Sabittirler, yemek yeme, konuşma ve gülme sırasında hareket etmezler.
  • Yeterli kemik desteği olmadığı için oynayan hareketli protezlerde, gerekli tutuculuk sağlanabilir.
  • Üst total protezlerin damağı kapatan tasarımından dolayı oluşan tat alma duyusunun azalması ve mide bulantısı gibi sorunlar ortadan kaldırılmış olur.
  • Rahat ve uzun ömürlüdürler.
  • Doğal bir görüntüye ve estetiğe sahiptirler.
  • Özgüvenin geri kazanılması ile daha mutlu bir sosyal hayat

DEZAVANTAJLARI

• İmplant materyallerinin yüksek teknoloji ile üretilmesi ve kullanılan malzemelerin ithal olması nedeniyle, maliyeti klasik protezlere göre daha yüksektir.
  • Protez uygulanabilmesi için implantın osseointegrasyonu beklenir.
  • İmplant yerleştirildikten sonra ağız bakımı ve temizliğine özen gösterilmesi gerekir.
  • Hastanın genel sağlık durumunu etkileyen ciddi bir rahatsızlığının olmaması gerekir. (Kontrol edilemeyen şeker hastalığının bulunması gibi)

İmplantlar dişhekimi tarafından özenle yerleştirilip bakılmasının yanı sıra hasta da özel ilgi göstermelidir. Hasta implant bakımını iyi yapmazsa komplikasyonlar ortaya çıkabilir. Bunların yanı sıra sigara içen ve fazla alkol kullanan hastalarda implantların başarısı olumsuz etkilenmektedir.

İmplantın ömrü birçok etkene bağlıdır. Hastanın sağlığı ve implantların bakımı bunların ikisidir. Gereken bakım yapıldığı takdirde implantlar bir ömür boyu kullanılabilirler. Sağlık yaştan çok daha önemli bir faktördür. 70-80'lerindeki birçok hastanın cerrahi riskleri daha genç fakat sağlık sorunu olan hastalardan daha azdır. Ayrıca daha yaşlı kişilerin implanta ihtiyacı gençlerin ihtiyaçlarından daha olasıdır çünkü yaşlılarda daha çok diş kaybı olmuştur. Yalnızca, gençlerde kemik gelişiminin tamamlanması gerekmektedir. Bu da kızlarda 16-17, erkeklerde ise 18 yaşına kadar gerçekleşmektedir. Erişkinler için üst yaş sınırı yoktur.

Bazı bedensel rahatsızlıklar veya engeller nedeniyle implant yapılması sakıncalı olabilir. Bunlar:

• Bazı kalp rahatsızlıkları
  • Kan pıhtılaşma sorunları
  • Romatizmal hastalıklar
  • Aşırı düşkün olmak ve benzeri durumlar.
  • Uzun süre bazı kortizon türevi ilaçlar kullanır olmak.
  • Diabet ( şeker hastalığı ) olan hastalarda; kontrol altında olmayan ve diabetin düzenli seyretmediği durumlarda
  • Çenedeki kemik yapısının uygun olmaması, yetersiz veya anatomik olarak riskli olması.
  • Hastanın cerrahi işlemlere yatkın olmaması ( aşırı korku, endişe )
  • Hastanın maddi durumunun iyi olmaması ( Pahalı bir işlem olması)
  • Hastanın implant sonrası oral hijyenini( ağız temizliğini ) tam olarak sağlayamayacağı durumlar.