Çoğumuz dişlerimizin hassas olduğunu söyleriz. Aşağıdaki durumlarda dişlerimizde ağrı veya rahatsızlık hissederiz.

• Tatlı yemek
  • Sıcak şeyler yiyip içmek
  • Soğuk şeyler yiyip içmek
  • Dişe başka dişlerin veya dilin dokunması

Çeşitleri

DENTİN HASSASİYETİ

Dişin dentin tabakası ortaya çıktığında oluşur. Normalde dentin tabakası, dişeti çizgisinin üstünde mine tabakasıyla, altında ise sement ile kaplıdır. Dentin, tübül denilen minik kanallardan oluşur. Her tübülün içinde dişin merkezinden gelen sinir uçları vardır. Özellikle dişin dış koruyucu mine veya sement katmanları yokolduğunda, Dentin ortaya çıktığında, sıcak-soğuk ve basınç bu sinirleri etkiler. Bu da hassaslığa yolaçar.Dentin hassasiyeti bir veya birkaç dişi etkileyebilir.

Sebepleri

• Dişleri çok sert fırçalayarak mine tabakasına hasar vermek.
  • Kötü ağız hijyeni yüzünden dişeti çizgisinde tartar birikimi ve bu yüzden dişte mineral eksikliği (deminerilizasyon).
  • Gerekenden uzun süreli sabit protezlerin kullanımı (eğer protezlerde sorun varsa)
  • Tedavi edilmeyen çürükler
  • Çatlak veya diş ile arasında sızıntı olan eski dolgular
  • Diş kökünü ortaya çıkaran dişeti çekilmesi.( Dişeti çekilmesi genelde sert diş fırçalamaktan veya dişeti dokusu hastalıklarından oluşur.)
  • Dişin kökünü ortaya çıkaran dişeti ameliyatları
  • Diş kökleri çeşitli nedenlerle ortaya çıkmış bireylerde diş beyazlatma (bu sebeple beyazlatıcı firmalar artık hassasiyet giderici ajanlar ilaveli ürünleri çıkardılar) üreten
  • Sıklıkla asitli yiyecek ve içecek tüketmek (mine ve sement yüzeyinde aşınmaları hızlandırır)
  • Kusmanın beraber seyrettiği çeşitli mide rahatsızlıkları veya hamilelikte, yine oluşan aşınmalara bağlı olarak

PULPA HASSASİYETİ

Diş merkezinin bir reaksiyonudur. Pulpa her dişin merkezinde bulunan, kökten gelen kan damarları ve sinirlerin birbirlerine sarılarak yumak halinde bulunduğu canlı kısımdır. Pulpa hassasiyeti genelde sadece tek dişi etkiler.

Sebepleri

• Çürüme veya enfeksiyon
  • Yeni yapılan dolgular (derin ve pulpaya yakınsa)
  • Diş sıkma ve gıcırdatmadan doğan fazla basınç