Dişeti iltihabı, dişeti ve çene kemiği gibi dişleri destekleyen diğer dokuları etkileyen iltihabi bir hastalıktır. Erişkinlerde diş kayıplarının sebebinin %70’ini dişeti hastalıkları oluşturmaktadır. Sadece dişeti iltihaplanmışsa bu durum Gingivitis olarak adlandırılır. Eğer iltihap diğer dokulara da ilerler ve kemik kayıpları oluşursa Periodontitis adını almaktadır ve yarattığı hasar geri dönüşümsüzdür.

Dişeti hastalığının belirtileri nelerdir?

·        Dişetlerinde kanama (fırçalama sırasında, sert bir şey ısırıldığında veya ileri durumlarda kendiliğinden meydana gelebilir)

·        Kırmızı, hassas ve şiş dişetleri

·        Kötü ağız kokusu

·        Diş çevresinden iltihap çıkışı

·        Dişeti çekilmesi, dişlerin boyunda uzama

·        Dişler arasında aralanmalar

·        Dişlerde sallanma

Dişeti hastalığının sebepleri nelerdir?

Dişeti hastalığının en önemli sebebi dişlerin fırçalanmaması sonucu diş ve dişeti yüzeyinde biriken bolca bakteriyi içinde barındıran “mikrobiyal dental plak”tır. Yumuşak olan bu plak diş fırçası, diş ipi ve arayüz fırçalarının yardımıyla kolayca temizlenebilir. Ancak temizlenmeden bırakılan bu plaktaki mikroorganizmalar tarafından salınan zararlı ürünlerle dişetinde iltihap başlar ve ilerleyerek kemiğin erimesiyle birlikte dişetinin çekilmesine yol açar. Temizlenmeden bırakılan plak zamanla tükürükle birleşip sertleşerek diştaşını oluşturur. Bu noktada bireyin normal yöntemlerle diştaşını artık uzaklaştırması mümkün olmamakta, bir diş hekiminden profesyonel olarak yardım alması gerekmektedir. Bağışıklığın düştüğü, genel sağlığın bozulduğu, ergenlik ve hamilelik gibi hormonal seviyenin değiştiği veya diyabet gibi durumlarda dişeti hastalığının oluşumu ve ilerlemesi hızlanmaktadır. Genetik yatkınlık da bu hastalığa yakalanma riskini arttırmaktadır.

Hastalığın önlenmesi ve tedavisi

Kişinin düzenli uyguladığı ağız bakımı ve rutin dişhekimi kontrolleri bu hastalığın önüne geçmede ya da hastalığı erken evrelerde yakalama fırsatını sunmaktadır.

Hastalığın erken dönemde tedavisi, biriken plak, diştaşı ve lekelerin uzaklaştırılması için diş yüzeyinin temizlenmesiyle mümkündür. Hastalığın ilerlediği vakalarda periodontal operasyonlar tedavinin bir sonraki basamağını oluşturur. Cerrahi tedavi; büyümüş dişetini, ağız bakımını zorlaştıran derin cepleri ve kemik erimesini tedavi etmek amacıyla lokal anestezi altında uygulanan periodontal operasyonları içermektedir. Bu işlemler sırasında gerekli görüldüğü durumlarda lazer, kemik greftleri ve membranlar gibi biyo-uyumlu materyaller kullanılabilir.

Tedavinin kişiye kazandırdıkları

* Sağlıklı, kanamayan, sıkı dişetleri elde edilir

*Ağız kokusu ortadan kalkar

* Hastalığın ilerlemesinin önüne geçilir

* İltihap çıkışı durur

* İltihabın dokularda yarattığı harabiyet tamir edilir

* Kişi, ağız hijyenini sağlayabileceği diş ve dişetlerine kavuşur

GÜLÜMSEMENİZ YÜZÜNÜZDEN EKSİK OLMASIN !